Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του δήμου Δελφών μιλά στην ΕΝ ΔΕΛΦΟΙΣ για όλα. Για τη μεταρρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση στον τομέα της αυτοδιοίκησης, για τους κινδύνους της απλής αναλογικής, αλλά και για α σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δήμος. Δε σβήνει το παρελθόν, αλλά στέκεται κριτικά σε αυτό, ενώ παράλληλα αποφεύγει να δει προς το μέλλον και τις επόμενες εκλογές καθώς έως αυτές, όπως λέει, μεσολαβούν δύο χρόνια, χρόνος στον οποίο δεν μπορεί κανείς να προεξοφλήσει το οτιδήποτε.

Ως ένας άνθρωπος της αυτοδιοίκησης, που μάλιστα έχει ασκήσει διοίκηση από θέση ευθύνης κατά το παρελθόν, αποτιμώντας τον Καλλικράτη έως σήμερα, που θα καταλήγατε; Χρίζει πολλών αλλαγών, κι αν ναι ποιες είναι οι κυριότερες;
Η μέχρι τώρα λειτουργία του Καλλικράτη έχει καταδείξει τις παθογένειές του και κατά κοινή ομολογία χρίζει μεταρρύθμισης. Η Μεταρρύθμιση του Καλλικράτη πρέπει να προηγηθεί κάθε αλλαγής του συστήματος εκλογής των Δημάρχων και δημοτικών συμβούλων.
Δεν μπορεί πλέον να αφορά μόνο την πρωτοβάθμια, αλλά και τη δευτεροβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η προετοιμαζόμενη μεταρρύθμιση πρέπει να συνοδεύεται από ένα Πρόγραμμα Υποστήριξης Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης. Η αλλαγή του εκλογικού συστήματος (απλή αναλογική), οδηγεί, πρακτικά, σε ακυβερνησία και διάλυση των Δήμων.
Απαιτούνται θεσμικές και οικονομικές εκκρεμότητες που πρέπει να αντιμετωπισθούν άμεσα, όπως: Πολυνομοσχέδιο – «σκούπα», άμεση κατάθεση του ανωτέρω νομοσχεδίου στη Βουλή.
Μονιμοποιήσεις συμβασιούχων
Κινητικότητα Δημοτικών Υπαλλήλων με τη σύμφωνη γνώμη των Δημάρχων για τις μετατάξεις των δημοτικών υπαλλήλων.
Ενίσχυση προσωπικού στους μικρούς Δήμους.
Θεσμικά ζητήματα Αιρετών
Επαναφορά της διάταξης για την αποζημίωση των μελών των Δημοτικών Συμβουλίων για τη συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις.
Επαναφορά της διάταξης του «Καλλικράτη» για την αντιμισθία όλων των Αντιδημάρχων καθώς και των Προέδρων των Δημοτικών Συμβουλίων.
Εκσυγχρονισμός Δήμων
Για την ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης απαιτείται αποκατάσταση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3852/2010, διεύρυνση της χρηματοδότησης των Δήμων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και ιδιαίτερα από τα συγχρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε. Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014–2020 και το Πράσινο Ταμείο, σταδιακή απόδοση των «Παρακρατηθέντων» πόρων από το 2009 μέχρι σήμερα και την επιστροφή των πόρων που αφαιρέθηκαν από την Τοπική Αυτοδιοίκηση (φόρος ζύθου, πετρελαιοειδή κ.α.). Η αναθεώρηση του Καλλικράτη πρέπει να είναι προϊόν διαβούλευσης με τη συμμετοχή της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας η οποία έχει σαφείς θέσεις μέσα από ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα διοικητικής μεταρρύθμισης.

Ήσαστε παρών στην επίσκεψη του Γενικού Γραμματέα του υπουργείου Εσωτερικών πριν από λίγες ημέρες στην Άμφισσα. Η εικόνα που έχετε αποκομίσει είναι πως η κυβέρνηση έχει συγκεκριμένο πλάνο για το νέο σύστημα της αυτοδιοίκησης, ή με μόνο πυροτέχνημα την απλή αναλογική, όπως λέει η ΚΕΔΕ, δε θέλει να αλλάξει καμία από τις σημαντικές παθογένειες;
Η πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα να παρουσιάσει τις θέσεις της κυβέρνησης στο Δήμο μας ήταν καλή. Δυστυχώς το αποτέλεσμα της συνάντησης ήταν μάλλον απογοητευτικό, γιατί η παρουσίαση ήταν γενική, χωρίς να διεισδύσει στην ουσία των προβλημάτων τα οποία αντιμετώπισε επιδερμικά ή καθόλου, ενώ δεν δόθηκαν απαντήσεις στα ερωτήματα που τέθηκαν. Η Κυβέρνηση δεν έχει συγκεκριμένο πλάνο το οποίο να αφορά την πραγματική επίλυση των μεγάλων θεμάτων της αυτοδιοίκησης. Η κατάργηση των Τοπικών Συμβουλίων και των Προέδρων θα σημάνει την πλήρη διάλυση των κυττάρων που κρατούν ορθό το οικοδόμημα της Αυτοδιοίκησης. Η πλήρη αποσιώπηση της αύξησης της χρηματοδότησης, της οικονομικής αυτοτέλειας και της απόδοσης των πόρων που αφαιρέθηκαν τα προηγούμενα χρόνια καταδεικνύει την απαξίωσή της. Όταν δεν αντιμετωπίζονται, κατ’ ουσία τα παραπάνω, πως να μπούμε στο μεγάλο θέμα της απλής αναλογικής; Ακόμη και αν θελήσουμε να το θέσουμε επί τάπητος με μια ειλικρινή συζήτηση -είμαι από αυτούς που υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να υποστηρίξει μια διεύρυνση- ποιές είναι αυτές οι ασφαλιστικές δικλείδες που δεν θα οδηγήσουν σε θέματα ακυβερνησίας; Θα σας θέσω ένα απλό παράδειγμα: Όταν έναν Δήμαρχος εκλεγεί με το σύστημα της απλής αναλογικής, έχοντας υποσχεθεί ένα συγκεκριμένο προεκλογικό πρόγραμμα και ευρεθεί χωρίς πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο, πώς αυτός θα καταφέρει να το υλοποιήσει;

Συμμετείχατε στην προηγούμενη δημοτική αρχή, εν καιρώ κρίσης για τη χώρα. Οι συνθήκες αυτής της θητείας και για τη χώρα αλλά και για την αυτοδιοίκηση δεν είναι καλύτερες. Και εδώ τίθεται το ερώτημα: ο όποιος δήμαρχος, ή η όποια δημοτική αρχή, τι καλείται να κάνει τελικά και με ποια περιθώρια; Μήπως απλώς μία διαχείριση της φτώχειας;
Η συνένωση των οκτώ πρώην Καποδιστριακών Δήμων, ανομοιογενών, με διαφορετικά συστήματα (δεν χρησιμοποιούσαν όλοι διπλογραφικό σύστημα), χωρίς να υπάρχει ένα ισχυρό κέντρο το οποίο θα μπορούσε εύκολα να απορροφήσει τους «δορυφόρους», αποτέλεσε ένα μεγάλο εγχείρημα το οποίο στέφθηκε με επιτυχία. Έχω ξαναπεί ότι λειτουργούσε ο Δήμος σχεδόν όλο το 2011 χωρίς προϋπολογισμό.
Παράλληλα, «τρέξαμε» ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο τεχνικό πρόγραμμα εντάσσοντας έργα και μελέτες συνολικής αξίας 49 εκατομμυρίων ευρώ περίπου. Δώσαμε θέσεις εργασίας σε συμπολίτες μας με την υλοποίηση των έργων μας. Αυτά τα αναφέρω για να φρεσκάρουμε τη μνήμη μας, γιατί κάποιοι όψιμοι αυτοδιοικητικοί «ξεχνάνε» εύκολα, όμως διόλου τυχαία, τους σκοπέλους που διανύσαμε αλλά και το έργο που παράχθηκε. Άρα, δεν είναι μόνο διαχείριση της φτώχειας, αρκεί να έχεις τεχνογνωσία και τους κατάλληλους συνεργάτες για να υλοποιήσεις τους στόχους σου, εκμεταλλευόμενος τις δυνατότητες χρηματοδότησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσο αυτές υπάρχουν.

Υποστηρίζει ο κ. Παναγιωτόπουλος, πως ο δήμος επί ημερών του κατάφερε να αποφύγει τη χρεωκοπία, ενώ παράλληλα μπόρεσε και να αξιοποιήσει όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία που του παρουσιάστηκαν για την απορρόφηση κονδυλίων. Αυτή είναι και η βασική γραμμή υπεράσπισης του έργου του. Το σχόλιό σας επ’ αυτού;
Δεν υπήρξε κίνδυνος χρεωκοπίας όπως εντέχνως προσπαθούν να παρουσιάσουν οι σύγχρονοι «μάγοι» των οικονομικών του Δήμου. Η Οικονομική κατάσταση σαφώς βελτιώθηκε, το έχω υποστηρίξει στην Οικονομική Επιτροπή κατ’ επανάληψη. Αυτό οφείλεται κυρίως σε τρεις θεμελιώσεις παραμέτρους:
Η πρώτη είναι ότι όλα τα χρέη αποπληρώνονται ως ληξιπρόθεσμα -και πολύ σωστά- από το Υπουργείο Οικονομικών. Με αυτό τον τρόπο μηδενίζει ο Δήμος το χρέος. Η δεύτερη είναι ότι εκπονούνται ελάχιστα έργα, αφού ούτε το ισχνό τεχνικό τους πρόγραμμα δεν μπορούν να υλοποιήσουν με αποτέλεσμα και πολλά μεταφερόμενα στις επόμενες χρονιές να έχουν και αδιάθετα χρήματα στον κουμπαρά τους από τις ΑΠΕ.
Η τρίτη είναι ότι εισέπραξαν περισσότερα χρήματα, απ’ ότι έπρεπε, από τις αυξήσεις-φωτιά (έως 65 %), στα τέλη των απορριμμάτων.
Σχετικά με την αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων που ισχυρίζονται ότι παρουσιάστηκαν να είστε σίγουρος ότι ουδέποτε αναζητήθηκαν γιατί πολύ απλά δεν είναι στις προτεραιότητές τους. Αρκεί να σας αναφέρω ότι στα τρία χρόνια στο τιμόνι του Δήμου Δελφών έχουν εντάξει στο ΕΣΠΑ, ένα έργο με προϋπολογισμό 4.000 € ! Αυτό και μόνο το γεγονός περιγράφει επακριβώς την κατάσταση στο Δήμο !

Ως πρόσωπα που προήλθατε από την ίδια δημοτική ομάδα, διακρίνετε στο δήμαρχο Δελφών μία διάθεση να διαχωρίζει τη θέση του από το παρελθόν, αφήνοντας κυρίως εσάς να απολογείστε για τα πεπραγμένα της προηγούμενης θητείας; Παρακολουθώντας κάποιος τα δημοτικά συμβούλια είναι ξεκάθαρο πως εσείς είστε ο βασικός υποστηρικτής του έργου της προηγούμενης δημοτικής αρχής.
Σας προείπα, είναι άσχημο να έχεις «κοντή» μνήμη και να είσαι αριβίστας. Έχω το θάρρος της γνώμης μου να υποστηρίξω το έργο που έγινε κατά την προηγούμενη θητεία από όλους τους συναδέλφους αυτοδιοικητικούς και το οποίο πολλοί έχουν νοσταλγήσει, βλέποντας τα πενιχρά αποτελέσματα της παρούσας τριετούς θητείας. Έχω όμως και το θάρρος να παραδέχομαι τα σφάλματα που έγιναν κάνοντας αυτοκριτική.

Ιεραρχώντας τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δήμος Δελφών ποια θα ήταν η κατάταξη που θα φτιάχνατε αλλά και πως θα πρέπει να κινηθεί ο δήμος χαράζοντας τη γραμμή επίλυσής τους;
Το μεγαλύτερο θέμα της Δημοτικής Αρχής είναι ότι εδώ και τρία χρόνια δεν έχει ξεκάθαρες απόψεις για τη λύση των προβλημάτων και συγκεκριμένα:
-θέλησε να αντιμετωπίσει τα απορρίμματα με ίδια μέσα, δεν τα κατάφερε με αποτέλεσμα να δημιουργήσει μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα με τις χωματερές που ο ίδια δημιούργησε σε πολλά σημεία του Δήμου.
-θέλησε να υποστηρίξει το Τεχνικό της πρόγραμμα, αλλά στελέχωσε το Δήμο με ειδικούς συμβούλους άλλων ειδικοτήτων με αποτέλεσμα την απώλεια ήδη ενταγμένων έργων που παρέλαβε ως ‘προίκα’ και φυσικά την ελλιπή υλοποίηση του δικού του προγράμματος.
-θέλησε να ενσωματώσει το Λιμενικό ταμείο στο Δήμο, σωστά κατά την άποψή μου, όμως αδιαφόρησε για τρία χρόνια, συζητώντας για υπαγωγή στην Περιφέρεια και αλληλογραφώντας χωρίς σαφείς προσανατολισμούς με τα Υπουργεία.
-θέλησε να στηρίξει την επιχειρηματικότητα, αλλά γνωμοδότησε αρνητικά στις επενδύσεις για παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην περιοχή της Γραβιά και πολλά άλλα…
Ο Δήμος χρειάζεται γνώση των μεγάλων θεμάτων, σωστή ιεράρχηση, βούληση και καλούς συνεργάτες, συστατικά απαραίτητα για λύσεις. Ο Δήμος δεν είναι Πολιτιστικός σύλλογος.

Βλέπουμε το τελευταίο χρονικό διάστημα να ανοίγουν συχνά μέτωπα και στους κόλπους της αντιπολίτευσης. Το δικό της ρόλο έως σήμερα σε αυτά τα περίπου τρία χρόνια πως τον αποτιμάτε; Στέκεται στο ύψος των περιστάσεων ή παίζει για τις εντυπώσεις, όπως κατηγορείται συχνά πυκνά;
Η παράταξή μας έχει σταθεί στο ύψος των περιστάσεων όπως αρμόζει σε μια παράταξη που αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο ποσοστό των Δημοτών του Δήμου μας.
Αναδείξαμε τα μεγάλα θέματα,
-αντιδράσαμε σθεναρά στο θέμα των παράλογων και παράνομων αυξήσεων στα τέλη και δικαιωθήκαμε στις απόψεις μας,
-αναδείξαμε θέματα περιβαλλοντικά (δημιουργία χωματερών από τη Δημοτική Αρχή, απώλεια έργου Βιολογικού Ιτέας)
-υποστηρίξαμε ισχυρά τη θέση της Δημοτικής Αρχής στο θέμα της ποιότητας του νερού, κατά αυτών που προσπάθησαν σθεναρά να αποσταθεροποιήσουν την κατάσταση στο Δήμο σιγοντάροντας φαινόμενα ‘ΠΑΚΟΕ’,
-σταθήκαμε αρωγοί στην προσπάθεια του Δήμου σε όλα τα μεγάλα θέματα (Νοσοκομείο, Αστυνομικά τμήματα, ΤΕΙ)
-στηρίξαμε την υποψηφιότητα για την Πολιτιστική πρωτεύουσα, ως οφείλαμε, ασκώντας παράλληλα κριτική για την ελλιπή χρηματοδότησή της -μόλις 5.000 €.
-Προσφύγαμε και ακυρώσαμε πολλές αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου ως παράνομες.
Έχουμε σταθερές και ξεκάθαρες θέσεις, ουδέποτε λαϊκίσαμε και σίγουρα δεν γίναμε η «ουρά» κανενός.

Πρόσφατα δε διστάσατε να ψηφίσετε μία πρόταση της Λαϊκής Συσπείρωσης η οποία μιλούσε για τις συνθήκες στα μεταλλεία της περιοχής. Είσαστε παράλληλα παρών στη συνάντηση με στελέχη της εταιρείας πριν από λίγες εβδομάδες. Που ξεκινά και που σταματά ο ρόλος του δήμου σε αυτή την υπόθεση, γιατί έχουν ακουστεί πολλά τα οποία περισσότερο μπλέκουν παρά διευκολύνουν την κατάσταση;
Ο Δήμος πρέπει να έχει άποψη για όλα όσα συμβαίνουν και να τοποθετείται όταν πρέπει. Εμείς ως παράταξη δεν αμφιταλαντευόμαστε σχετικά με το αν θα πρέπει να συμμετάσχουμε σε προσκλήσεις επιχειρήσεων της περιοχής μας, ανάλογα με το τι μας συμφέρει ανά περίσταση.
Έχουμε ξεκάθαρες θέσεις υπέρ της επιχειρηματικότητας, υπό όρους και προϋποθέσεις όπως αυτοί τίθενται από την κείμενη Νομοθεσία. Σήμερα, περισσότερο από άλλες εποχές, η Κοινωνία έχει ανάγκη τις επιχειρήσεις, αλλά και το αντίστροφο και αυτό θα πρέπει να αποτελέσει αφορμή για αναθεώρηση και επαναπροσδιορισμό των σχέσεων μεταξύ επιχειρήσεων και Κοινωνίας.

Αν και απέχουμε δύο χρόνια από τις επόμενες εκλογές, χρόνος πολύς είναι αλήθεια, θα θέλαμε να μας πείτε πως βλέπετε το ρόλο σας σε εκείνη τη χρονική στιγμή. Στις εκλογές του 2014 είχατε το προβάδισμα στον πρώτο γύρω, όμως η δεύτερη Κυριακή έφερε την ανατροπή των δεδομένων. Θα είστε και πάλι παρών με στόχο να φτάσετε στο «τέρμα» αυτή τη φορά; Εκτιμάτε πως η δημοτική σας ομάδα θα πρέπει να κάνει ένα άνοιγμα συνεργασιών κι αν ναι προς τα πού;
Δύο χρόνια είναι μεγάλο χρονικό διάστημα για να προεξοφλήσω οτιδήποτε.