Υπερτοπικό Μέσο Ενημέρωσης Της Φωκίδας

Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

Στη δημοσιότητα το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης της Άμφισσας- Διαβάστε αναλυτικά τι περιλαμβάνει

Ο Δήμος Δελφών δίνει στη δημοσιότητα το Επιχειρησιακό Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης Άμφισσας. Το Σχέδιο, το οποίο εκπονήθηκε με τη συνεργασία του Δήμου Δελφών, της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης και του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, παρουσιάστηκε την Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του Δημαρχείου Άμφισσας στα πλαίσια των εκδηλώσεων για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας. Μετά την απαραίτητη διαδικασία διαβούλευσης, όπως πάντα πράττουμε, το Σχέδιο θα εισαχθεί στα όργανα του Δήμου και των υπολοίπων συνεργαζόμενων φορέων για έγκριση.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΑΜΦΙΣΣΑΣ
(Δ.Κ. ΑΜΦΙΣΣΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ)

Α. ΣΧΗΜΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ:

1. ΔΗΜΟΣ ΔΕΛΦΩΝ

2. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

3. ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΑΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ {ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ (Ι.ΜΕΤ.)}

4. ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ (ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ, ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ)

Β. ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ:

Β1 (ΗΔΗ ΕΚΤΕΛΟΥΜΕΝΕΣ)

1. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ – ΝΕΕΣ ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΕΙΣ – ΝΕΟΙ ΧΩΡΟΙ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ.
Η κυκλοφοριακή παρέμβαση ρυθμίζει το ευρύτερο κέντρο της πόλης, αποτελώντας μια παρέμβαση με χαρακτηριστικά Σ.Β.Α.Κ. (Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας).
Ήδη οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις βρίσκονται σε στάδιο τελικής έγκρισης και περιλαμβάνουν αρκετές μονοδρομήσεις και σημαντικές πεζοδρομήσεις. Εξ αυτών σημαντικότερες παρεμβάσεις θεωρούνται η πεζοδρόμηση της οδού Γιαγτζή, η κατάργηση της πλάγιας στάθμευσης στην πλατεία Ησαΐα με την ταυτόχρονη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της και η μονοδρόμηση δρόμων, στους οποίους σήμερα παρατηρούνται σημαντικά προβλήματα (οδοί Σταλλού, Εθνικής Αντιστάσεως, Καραϊσκάκη κ.α.).
Ταυτόχρονα έχει ήδη εγκριθεί η μελέτη, έχει ενταχθεί σε χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο και προετοιμάζεται η δημοπράτηση του έργου δημιουργίας δύο νέων χώρων στάθμευσης, που θα βελτιώσουν το επίπεδο εξυπηρέτησης των κινουμένων με αυτοκίνητα στην Άμφισσα.

2. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΟΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΟ ΓΙΑΓΤΖΗ.
Η οδός Γιαγτζή προορίζεται να αποτελέσει τον κεντρικό πεζοδρομημένο πλέον εμπορικό δρόμο της πόλης. Πέραν της κυκλοφοριακής του ρύθμισης, απαιτείται μια λειτουργική και όμορφη αρχιτεκτονική παρέμβαση (μελέτη πεζοδρόμου), που ήδη εκπονείται από το Δήμο μας και σύντομα οδηγείται στα αρμόδια όργανα προκειμένου να εγκριθεί και να εφαρμοστεί.
Για την πλήρη εφαρμογή της θα διαθέσει πόρους ο Δήμος μας από τα έσοδα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) της Δημοτικής Κοινότητας Άμφισσας.

3. ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΗΣΑΪΑ ΚΑΙ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΣΑΛΩΝΩΝ
Η πλατεία Ησαΐα αποτελεί τον πιο κεντρικό χώρο συνάθροισης της πόλης. Διατηρεί εδώ και αρκετές δεκαετίες την ίδια εικόνα και αποτελεί κοινό τόπο ότι απαιτείται η αναβάθμισή της με σύγχρονα χαρακτηριστικά που θα εξασφαλίζουν και καλύτερη ενεργειακή συμπεριφορά (περισσότερο και καλύτερο πράσινο, περισσότερο υδάτινο στοιχείο, βελτίωση στα υλικά επικάλυψης, εξασφάλιση της κίνησης πεζών – Α.μ.έ.α. κ.λπ.). Επ’ αυτής της λογικής ο Δήμος εκπονεί αρχιτεκτονική μελέτη, την οποία μετά την έγκρισή της, θα επιχειρήσει να εντάξει σε χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα.
Ενιαίο σύνολο με την πλατεία Ησαΐα αποτελεί η λεωφόρος Σαλώνων, τα πεζοδρόμια της οποίας είναι ο παραδοσιακός (αλλά σήμερα απαξιωμένος) περίπατος της πόλης. Η αρχιτεκτονική αναβάθμιση με τα ίδια χαρακτηριστικά σχεδιάζεται να συμπεριλάβει και τα πεζοδρόμια της λεωφόρου Σαλώνων μέχρι τον κόμβο εισόδου της πόλης από Ιτέα.

4. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ «ΠΑΡΚΟΥ ΕΛΙΑΣ» ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ «ΑΓΙΟΙ ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ».
Ο ανωτέρω «παραδοσιακός περίπατος» της πόλης (πλατεία Ησαΐα – λεωφόρος Σαλώνων) κλείνει με το «Πάρκο της Ελιάς», που ήδη έχει παραχωρηθεί στο Δήμο μας και θα διαμορφωθεί ως τέτοιο με ίδιους πόρους του Δήμου Δελφών και με βάση μελέτη που ήδη εκπονεί ο Δήμος μας.
Το πάρκο θα εξυπηρετεί τις ανάγκες αναψυχής των κατοίκων και επισκεπτών, ενώ ταυτόχρονα θα αποτελεί και εκπαιδευτικό χώρο για τις ανάγκες της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης των σχολείων μας.
Ταυτόχρονα, με τη δημιουργία του Πάρκου θα πετύχουμε και τη λειτουργική ένωση της πόλης με τον οικισμό Εργατικών Κατοικιών ΙΙΙ, που μέχρι σήμερα έχει χαρακτηριστικά απομόνωσης από τον κυρίως αστικό ιστό

5. ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΒΑΡΕΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΣΤΙΚΟ ΙΣΤΟ ΜΕ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΧΩΡΟΥ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΒΑΡΕΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΔΙΠΛΑ ΣΤΟ ΒΙΟ.ΠΑ. ΑΜΦΙΣΣΑΣ.
Ο χώρος των 13,2 στρεμμάτων (μεταξύ Βιο.Πα. Άμφισσας και Εθνικής Οδού Άμφισσας – Λαμίας) παραχωρήθηκε ευγενώς από την Imerys στο Δήμο μας τον Ιούλιο του 2017 και ήδη ετοιμάστηκε η σχετική μελέτη (δωρεά του μελετητικού γραφείου Νίκου Παπαδημητρίου και της εταιρείας αιολικών πάρκων «Αετός Α.Ε.»), η οποία βρίσκεται στο στάδιο των εγκρίσεων.
Το έργο οδεύει προς υλοποίηση με πιθανή χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και στοχεύουμε στη λειτουργία του εντός του 2018.

6. ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΚΑΣΤΡΟ.
Η μελέτη (εκπονούμενη με χορηγία της ΕΛΜΙΝ Α.Ε.) βρίσκεται στο τελικό στάδιό της και άγεται προς έγκριση στα αρμόδια όργανα. Σήμερα είναι στο στάδιο έγκρισης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Αρχαιολογία, Δασαρχείο κ.λπ.) Υπάρχει ήδη δέσμευση από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας για τη χρηματοδότηση του έργου.
Πρόκειται για το κορυφαίο οδικό έργο της πόλης εδώ και πολλές δεκαετίες, με βασικό του στόχο την εξασφάλιση άνετης οδικής πρόσβασης προς τις ιστορικές συνοικίες της πόλης (Χάρμαινα, Παναγία, Κάστρο), αλλά και προς τα κορυφαία μνημεία της Άμφισσας.

7. ΠΡΑΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΗΣ ΑΜΦΙΣΣΑΣ.
Το Μάρτιο του 2016 υπογράψαμε τη σύμβαση για τη μελέτη Πράξης Εφαρμογής της Επέκτασης Σχεδίου Πόλης Άμφισσας, όπως αυτή είχε σχεδιαστεί ήδη από το 1990 (Π.Δ. 36793/1990, Φ.Ε.Κ. 534Δ΄/1990).
Μολονότι είναι σαφές ότι χάθηκε κρίσιμος χρόνος για την οργανωμένη οικιστική ανάπτυξη της πόλης (και μάλιστα ακριβώς τις εποχές που αυτή γιγαντώθηκε σε όλη τη χώρα), εν τούτοις και σήμερα πρόκειται για μια πολύ σημαντική και μακρόπνοη παρέμβαση που θα δώσει χώρο για περίπου 500 νέα οικόπεδα, μετά από πολλές δεκαετίες στασιμότητας. Με την ολοκλήρωση της μελέτης (πιθανόν το έτος 2018 ή το αργότερο το 2019), θα επέλθει η κύρωση της πράξης εφαρμογής, με την οποία θα έχει ολοκληρωθεί ουσιαστικά και τυπικά η επέκταση σχεδίου πόλης.

8. ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΟΔΟΦΩΤΙΣΜΟΥ ΠΟΛΗΣ ΜΕ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΤΥΠΟΥ LED
Το Δημοτικό Συμβούλιο Δελφών τον Ιούνιο και Ιούλιο του 2017 ενέκρινε με Αποφάσεις του την αντικατάσταση του συνόλου των φωτιστικών στοιχείων (φωτισμός οδών και πλατειών) του Δήμου μας (σχεδόν 10.000 φωτιστικά σώματα) με ενεργειακά τύπου Led, προβλέποντας εξοικονόμηση ενέργειας της τάξης του 70% από το σημερινή καταναλισκώμενη.
Το έργο θα εκτελεστεί με τη μέθοδο Σ.Δ.Ι.Τ. (Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα), χωρίς καμία επιβάρυνση για το Δήμο μας (και κατ’ επέκταση για το δημότη μας) και έχει ήδη υποβληθεί προς ένταξη στον κατάλογο των εγκεκριμένων έργων Σ.Δ.Ι.Τ. της Ειδικής Γραμματείας Σ.Δ.Ι.Τ. του Υπουργείου Ανάπτυξης και προβλέπεται να εκτελεστεί μέσα στο 2018.
Τα οφέλη και για την πόλη της Άμφισσας θα είναι μεγάλα, αφού πέραν της ενεργειακής εξοικονόμησης, που μεταφράζεται σε μια πόλη πιο φιλική στο περιβάλλον και με λιγότερες εκπομπές θερμότητας, ταυτόχρονα θα υπάρχει και σαφής ποιοτική αναβάθμιση του οδοφωτισμού μας.

9. ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΠΕΖΟ-ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ ΠΟΛΗΣ
Από τον Ιανουάριο του 2017 έχουμε προχωρήσει σε καλαίσθητη σήμανση των κυριοτέρων μνημείων και αξιοθεάτων της πόλης μας, καθώς επίσης έχουμε σημάνει και δύο πολιτιστικές πεζο-διαδρομές, που ενώνουν αρκετά από τα μνημεία αυτά και οδηγούν στο Κάστρο μας.
Ταυτόχρονα έχουμε στοχεύσει στη συντήρηση και ανάδειξη αρκετών σημαντικών πεζο-διαδρομών της πόλης που χαρακτηρίζουν και δίδουν ιδιαιτερότητα στην Άμφισσα, οι οποίες είναι εξαιρετικά αγαπητές σε κατοίκους και επισκέπτες (σκάλα του Αη-Νικόλα, σκάλα της Χάρμαινας, μονοπάτι Πηγάδια – Κάστρο κ.λπ.).
Στόχος της δημοτικής αρχής είναι το σύστημα αυτό των πεζο-διαδρομών να είναι συνεχώς επεκτάσιμο και να συντηρείται επαρκώς, τόσο ως μέτρο βιώσιμης αστικής κινητικότητας (και προφανώς χρήσιμο σύστημα για τους επισκέπτες μας), όσο και ως κεντρικό στοιχείο της συλλογικής ιστορικής μνήμης της πόλης.

10. ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ.
Μέσα στο 2017 και σε συνεργασία με φορείς από το χώρο των Α.μ.ε.α., προβήκαμε σε διαμορφώσεις νέων ραμπών Α.μ.ε.α. σε σημαντικούς κοινόχρηστους χώρους, ενώ ταυτόχρονα προβήκαμε στην αποκατάσταση αρκετών σημείων πεζοδρομίων που παρουσίαζαν επικινδυνότητα ή αδυναμία πρόσβασης για πεζούς και ιδίως για όσους έχουν κινητικές δυσκολίες.
Η διαδικασία εξασφάλισης και αναβάθμισης της προσβασιμότητας των κοινοχρήστων χώρων στοχεύουμε να είναι μια σταδιακή, αλλά συνεχόμενη πολιτική του Δήμου μας, ώστε σε εύλογο χρονικό διάστημα να εξασφαλίσουμε συνθήκες ουσιαστικής προσβασιμότητας στην πόλη της Άμφισσας.

11. ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ ΟΧΗΜΑΤΩΝ
Μια βασική μας επιλογή, που έλαβε σάρκα και οστά μέσα στο τρέχον έτος ήταν η προστασία των υφιστάμενων πεζοδρόμων από την κίνηση και στάθμευση οχημάτων. Χαρακτηριστική παρέμβαση είναι αυτή που προετοιμάζεται στο διαμορφωμένο εδώ και μία δεκαετία σταυροειδή πεζόδρομο του Γυμνασίου (οδοί Ν. Κορδώνη και Γ. Δελμούζου), στον οποίο έχει παρατηρηθεί μεγάλο πρόβλημα αυθαίρετης παρουσίας οχημάτων, που αναιρεί το ρόλο του και εγκυμονεί πολλούς κινδύνους.
Η δραστική παρέμβασή μας με ένα πλέγμα μέτρων αποτρέπει τη μη νόμιμη εισχώρηση οχημάτων εντός του πεζοδρόμου και αναβαθμίζει την εικόνα και τη λειτουργικότητά του.

Β2 (ΥΠΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ)

1. ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΩΝ ΜΕΣΩΝ.
Η πόλη της Άμφισσας, μετά τον κυκλοφοριακό ανασχεδιασμό της, χρειάζεται ενίσχυση στον τομέα των μέσων μαζικής μεταφοράς. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί σε συνεργασία με τους νυν παρόχους υπηρεσιών μαζικής μεταφοράς.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να δοθεί το μήνυμα της οικολογικής μετακίνησης και -ει δυνατόν- της μηδενικής εκπομπής ρύπων. Ενδεδειγμένη, αλλά και ρεαλιστική πλέον λύση είναι η ηλεκτροκίνηση, για την οποία εκπονούμε ήδη σχετικό σχεδιασμό με την επιστημονική επίβλεψη του Ι.ΜΕΤ.

2. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΑΘΜΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ.
Τα μορφολογικά χαρακτηριστικά της Άμφισσας (μεγάλες υψομετρικές διαφορές, στενή ρυμοτομία κ.λπ.) ωθούν στην ανάπτυξη ενός συστήματος σταθμών ηλεκτρικών ποδηλάτων, που θα εξυπηρετούν τόσο τους κατοίκους, όσο και τους (σταδιακά αυξανόμενους) επισκέπτες της.
Για το σύστημα αυτό εκπονείται ήδη σχεδιασμός, από κοινού με το Ι.ΜΕΤ.

Γ. ΕΥΡΥΤΕΡΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ, ΣΤΑ ΟΠΟΙΑ ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ:

1. ΣΧΕΔΙΟ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ (Σ.Ο.Α.Π.) ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ (υπό εκπόνηση, σε δημόσια διαβούλευση)

2. ΠΡΟΤΑΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΩΝ ΧΩΡΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ (Ο.Χ.Ε.) ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ (υπό εκπόνηση, σε προχωρημένο στάδιο)

3. ΣΧΕΔΙΟ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (Σ.Β.Α.Κ.) ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ (χρηματοδότηση Πράσινο Ταμείο, αναμένεται η έκδοση προδιαγραφών από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών)

4. ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑ (Σ.Δ.Α.Ε.)

Δ. ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΤΟΜΕΙΣ ΔΡΑΣΕΩΝ:

1. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΜΕΡΙΜΝΑ

2. ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

3. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

4. ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

————————————————————————————–

Άμφισσα, Σεπτέμβριος 2017
Θανάσης Παναγιωτόπουλος
Δήμαρχος Δελφών

Σχόλια Αναγνωστών

Τα σχόλια είναι κλειστά για αυτό το άρθρο