Υπερτοπικό Μέσο Ενημέρωσης Της Φωκίδας

Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024

Η Νίκη Κεραμέως στην Εν Δελφοίς: «Σχεδιασμός με ψηφοθηρική στόχευση θα αποτύχει»

Η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας και Βουλευτής Επικρατείας, Νίκη Κ. Κεραμέως, με αφορμή την επίσκεψή της στην Άμφισσα μιλά στην Εν Δελφοίς. Απαντά σε ερωτήματα που σχετίζονται με τον πολύπαθο τομέα της Παιδείας στη χώρα, για το αύριο αυτού, αλλά και για το πώς το κόμμα της σχεδιάζει να διαχειριστεί θέματα που καίνε τη Φωκίδα.

«Παιδεία – Εξελίξεις και σύγχρονες προκλήσεις». Είναι ο τίτλος της εκδήλωσης στην οποία θα παρευρεθείτε την Κυριακή στην Άμφισσα. Καταρχάς για να δούμε το αύριο θα πρέπει να εστιάσουμε στο σήμερα, αποτιμώντας το που βρισκόμαστε. Η άποψή σας επ’ αυτού;

Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ ζημιώνει διαρκώς όλους τους καίριους τομείς του δημόσιου βίου της χώρας, μεταξύ των οποίων και η Παιδεία, από την οποία εξαρτάται εν πολλοίς το μέλλον της χώρας. Η Κυβέρνηση αποθεώνει την ήσσονα προσπάθεια, εξοβελίζοντας την αριστεία, δαιμονοποιώντας την αξιολόγηση. Ορισμένα μόνο από τα πλήγματα που έχει επιφέρει στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας: κατήργησε εν τοις πράγμασι τα πρότυπα σχολεία της χώρας, που προσέφεραν υψηλής ποιότητας, πρωτοποριακή, δωρεάν δημόσια εκπαίδευση, απαξίωσε την αρχαία ελληνική γραμματεία, αφαιρώντας από τη διδακτέα ύλη εμβληματικά της κείμενα και μειώνοντας τις ώρες διδασκαλίας, υποβάθμισε το ολοήμερο σχολείο, επηρεάζοντας σημαντικά μαθητές και τους εργαζόμενους γονείς τους, θέσπισε αντισυνταγματικό νομικό πλαίσιο για την επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων, απορρύθμισε την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση, υπονόμευσε συστηματικά την ιδιωτική εκπαίδευση, πλήττει διαρκώς την τριτοβάθμια εκπαίδευση, επαναφέροντας τους «αιώνιους» φοιτητές, το ακαδημαϊκό άσυλο με τη στρεβλή του έννοια, εισάγοντας ένα υπέρμετρα ρυθμιστικό πλαίσιο για τα μεταπτυχιακά προγράμματα κ.ά. Αυτή είναι δυστυχώς η σημερινή κατάσταση.

Έχοντας κάνει την καταγραφή του σήμερα, επόμενο βήμα είναι η στοχοθέτηση του που θέλουμε να πάμε ως χώρα στο τομέα της Παιδείας και το τρίτο βήμα είναι πώς θα τον πετύχουμε. Ποια είναι λοιπόν τα βήματα, ή τα εργαλεία, για να φτάσουμε στον «προορισμό» μας;

Οι προτάσεις της ΝΔ για την εκπαίδευση, που θα παρουσιάσουμε συνοπτικά και στην εκδήλωσή μας στην Άμφισσα, θέτουν σε απόλυτη προτεραιότητα την παροχή υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικού προϊόντος, βασισμένου στις αρχές της αυτονομίας, της αξιοκρατίας και της αριστείας. Εντός αυτού του αξιακού πλέγματος, στόχος μας είναι να προχωρήσουμε σε συγκεκριμένες παρεμβάσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Μεταξύ άλλων, προκρίνουμε την επέκταση και την προσβασιμότητα όλων στην προσχολική αγωγή, τη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς που μεταφράζεται και σε μεγαλύτερη ελευθερία των σχολικών μονάδων, τον εκσυγχρονισμό της διδακτέας ύλης και των διδακτικών μέσων, την αναβάθμιση του λυκείου και την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών, την ενίσχυση της αυτονομίας και της εξωστρέφειας των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, τις συνέργειες μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, την ανάπτυξη ξενόγλωσσων προγραμμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων.

Στην Ελλάδα της κρίσης η Παιδεία δεν αποτέλεσε εξαίρεση, αναφορικά με τις συνέπειες που προκλήθηκαν. Πόσο εύκολο είναι λοιπόν σε ένα τόσο ευμετάβλητο περιβάλλον να κάνει κανείς σχέδια μακρόπνοα; Δεν κινδυνεύει ανά πάσα ώρα να εκτεθεί;

Είμαι της άποψης ότι ειδικά ο χώρος της εκπαίδευσης, θα έπρεπε να αποτυπώνει μία μακροπρόθεσμη εθνική στρατηγική, κοινά αποδεκτή από τις πολιτικές δυνάμεις, που δεν θα μεταβάλλεται ριζικά με κάθε κυβερνητική αλλαγή. Μετά λύπης διαπιστώσαμε ότι η παρούσα Κυβέρνηση αλλάζει προσανατολισμό στην εκπαιδευτική της πολιτική ακόμη και με κάθε αντικατάσταση του αρμόδιου Υπουργού της.

Επί ΝΔ ξεκίνησαν οι αλλαγές στο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ και σήμερα είναι σε εξέλιξη μία αντίστοιχη συζήτηση. Καταρχάς, κάτι που αφορά τη Φωκίδα, η ΝΔ είναι θετική στη μετεξέλιξη των ΤΕΙ σε ΑΕΙ;

Κατ’ αρχάς, πρέπει να θέσουμε τους στόχους μας για την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση στην Ελλάδα και στη συνέχεια να σχεδιάσουμε τις μεταρρυθμίσεις που αφορούν το υφιστάμενο σύστημα, για τη σταδιακή επίτευξη των στόχων μας. Στο πλαίσιο αυτό, είναι προφανές ότι θα χρειαστούν οικονομίες κλίμακας, προσαρμογές στα προγράμματα σπουδών, καινούργιες ειδικότητες και συνακόλουθες μεταβολές στα επαγγελματικά δικαιώματα. Ωστόσο, χωρίς ένα συνολικό πλαίσιο, χωρίς ένα σαφώς καθορισμένο στρατηγικό χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα, οι όποιες παρεμβάσεις θα είναι πάντα ατελέσφορες και αποσπασματικές. Για τη Νέα Δημοκρατία η προτεραιότητα είναι ξεκάθαρη: ουσιαστική ενίσχυση της Τεχνολογικής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Με προγράμματα σπουδών προσανατολισμένα στην εφαρμοσμένη έρευνα σε όλα τα γνωστικά πεδία. Είναι η τάση στην οποία κινείται όλη η Ευρώπη, αλλά και όλος ο κόσμος.

Επίσης, αν σας ζητούσα να μου σκιαγραφήσετε το χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, θα λέγατε «ναι» σε ένα δικό της αυτόνομο Πανεπιστήμιο; Η θέση της Φωκίδας στο δικό σας πλάνο υπάρχει, κι αν «ναι» με ποια μορφή;

Όπως είπαμε και προηγουμένως, ένας αποσπασματικός σχεδιασμός με ψηφοθηρική στόχευση, χωρίς όραμα και μακροπρόθεσμο ορίζοντα, είναι καταδικασμένος να αποτύχει. Δεν μπορεί υπό αυτό το πρίσμα να ιδωθεί κάθε περιφέρεια ξεχωριστά, παρά μόνο συνολικά η χώρα, κατόπιν εμπεριστατωμένης μελέτης, αξιολόγησης ακαδημαϊκών κριτηρίων και όλων των συμπληρωματικών παραμέτρων.

Η ερήμωση της επαρχίας έχει φέρει μαζί με όλα τα άλλα και το πρόβλημα των λίγων παιδιών σε αρκετές περιοχές. Συνέπεια αυτού είναι να κλείνουν συνεχώς όχι μόνο τμήματα, αλλά σχολεία ολόκληρα. Δεδομένων των συνθηκών στο νομό, με τις πολλές απομακρυσμένες περιοχές, θεωρείτε πως πρέπει να υπάρχει ελαστικότητα σε ορισμένες περιπτώσεις στην τήρηση των ελάχιστων μαθητών;

Καίτοι ενδείκνυται σε ορισμένες περιπτώσεις η συγχώνευση σχολικών μονάδων, π.χ. λόγω μεγάλης εγγύτητας σχολείων και λίγων εγγεγραμμένων μαθητών, υπάρχουν πράγματι ολιγομελή σχολεία ή τμήματα, που πρέπει να εξεταστούν με ιδιαίτερη ευαισθησία, λαμβανομένων υπ’ όψη και των κοινωνικών και άλλων κριτηρίων. Για παράδειγμα, μαθητές απομακρυσμένων ακριτικών νησιών ή σχολείων, των οποίων συχνά η μόνη επιλογή είναι η μετακίνηση σε άλλες σχολικές μονάδες, πολλές φορές σε άλλο νομό ή άλλο νησί, δεν πρέπει επ’ ουδενί να αποκλείονται από την εκπαιδευτική διαδικασία.

Ένα πολύ σημαντικό κεφάλαιο είναι και η ειδική εκπαίδευση. Ως χώρα, ασθμαίνοντας, προσπαθούμε να ακολουθήσουμε μεταρρυθμίσεις που άλλες χώρες έχουν κάνει χρόνια πριν. Θεωρείτε πως είμαστε τουλάχιστον στην σωστή κατεύθυνση, ή και εδώ έχουμε πάρει το λάθος δρόμο;

Ο ευαίσθητος τομέας της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΕΑ) χρήζει σημαντικής αναβάθμισης σε δύο πρωτίστως άξονες: α) σε αυτόν του ανθρώπινου δυναμικού: για παράδειγμα, το καθεστώς των Αναπληρωτών, στο οποίο βασίζεται κατά κόρον η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, δεν προάγει επαρκώς την παιδαγωγική διαδικασία σε καμία περίπτωση, πολλώ δε μάλλον στην ΕΕΑ της οποίας οι μαθητές έχουν ιδιαίτερη ανάγκη ανάπτυξης σχέσεων οικειότητας και εμπιστοσύνης με τον εκπαιδευτικό, β) σε αυτόν της ακολουθούμενης πολιτικής: το Υπουργείο Παιδείας εν προκειμένω ακολουθεί πολιτική επιείκειας, αντί για πολιτική ουσιαστικής μέριμνας, αντιμετωπίζοντας τα παιδιά με διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες με στόχο να μην ταλαιπωρηθούν και όχι με γνώμονα την απόκτηση δεξιοτήτων και γνώσεων, μέσω των καταλλήλων μεθόδων και εξειδικευμένης επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Από τη διάγνωση των περιστατικών, ως την επαγγελματική εκπαίδευση, τα αναλυτικά προγράμματα και την παράλληλη στήριξη, μένουν ακόμα πολλά βήματα στην κατεύθυνση της αναβάθμισης της ΕΕΑ στη χώρα μας.

πηγή: έντυπη έκδοση Εν Δελφοίς

Σχόλια Αναγνωστών

Τα σχόλια είναι κλειστά για αυτό το άρθρο